پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
04 بهمن 1400 - 15:13

مکتب امام خمینی(ره)؛ قطب نمایی برای ادامه مسیر انقلاب

انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین وقایع در قرن بیستم میلادی است. واقعه‌ای که تا به امروز نظر بسیاری از اندیشمندان را در حوزه های علوم انسانی مانند: علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم‌اقتصادی و ... جلب کرده و بعضاً در برخی نظریات این حوزه ها باعث تغییراتی گردیده است.
نویسنده :
حسین شریعت پناه
کد خبر : 10871

پایگاه رهنما:

انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین وقایع در قرن بیستم میلادی است. واقعه‌ای که تا به امروز نظر بسیاری از اندیشمندان را در حوزه های علوم انسانی مانند: علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم‌اقتصادی و ... جلب کرده و بعضاً در برخی نظریات این حوزه ها باعث تغییراتی گردیده است. از طرفی انقلاب اسلامی در طول عمر خود توانسته است تاثیرات گسترده‌ای را در محدوده ی جمهوری اسلامی و فراتر از مرزهای جغرافیایی خود به جای بگذارد  و منشاء حب و بغض‌ها و کنش و واکنش‌ها گردد که مخالفت جریان های سکولار، لیبرال، سوسیال و التقاطی از همان مرحله اولیه پیروزی انقلاب و سپس انتخاب رویه گزینش و حذف و یا تحریف شخصیت و مکتب امام(ره) توسط برخی جریانات خسته از انقلاب و تداوم راه امام(ره) به شکل خالص آن در همین راستا بوده است. چنین رفتاری باعث گردیده است تا رهبر معظم انقلاب در چندین سخنرانی خود نسبت به تحریف خط امام(ره) و انقلاب تذکر دهند.

اگر بخواهیم نمونه‌های عینی از تحریف‌های صورت پذیرفته درباره خط و اندیشه امام(ره) را مورد اشاره قرار دهیم می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: بی بی سی فارسی در 12 خرداد 1395با تبلیغات فراوان مدعی شد به اسنادی دال بر« تماس‌های سرّی آیت‌الله خمینی با دولت‌های جان اف کندی و جیمی کارتر» دست یافته است. این کار بی بی سی همزمان با مراسم ارتحال امام خمینی(ره) و جهت تشکیک در خط و رفتار امام(ره) منتشر گردید. انتشار چنین ادعایی از سوی بی‌بی‌سی فارسی در زمان سالگرد ارتحال امام(ره) و در پسابرجام با دو هدف انجام می‌گرفت: اولاً؛ امام یک چهره سیاست‌زده با دو دیدگاه متفاوت در آشکار و نهان معرفی گردد. ثانیاً؛ گفتمان دولت یازدهم بعنوان دولت مستقر بعنوان دولت نزدیک به غرب تقویت گردد. درصورتی که بررسی مورخان مطرح کشوری نشان داد که از دو پیام مورد ادعای بی بی سی فارسی، یکی جوابیه نامه کارتر می‌باشد که در صفحات 375 -377 جلد 5 صحیفه امام خمینی(ره) منتشر گردیده است و دیگری ادعای ارسال نامه در زمان اصلاحات ارضی به کندی توسط میرزا خلیل کمره‌ای است که بنا به ادعای مورخین هیچ سندیت و واقعیت تاریخی ندارد.

درباره نمونه عینی تحریف حضرت امام(ره) توسط نیروهای داخلی مخالف ایشان می‌توان به مصاحبه اکبرگنجی با روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل اشاره کرد که به صراحت می‌گویدکه" ما تلاش می‌کنیم [امام] خمینی را به گونه‌ای تفسیر کنیم که مخالف دموکراسی نباشد. خمینی دیگر وجود ندارد آنچه وجود دارد فقط برداشت‌های ما از سخنان اوست. او به هر حال یک روزی به موزه خواهد رفت و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوگیری کند. این یک تکامل تاریخی است. دکتر شریعتی نیز به سرنوشت خمینی دچار شده که عقاید او در حرکت امروز اصلاح طلبی دیگر جایی ندارد و نقشی بازی نمی‌کند. اما ما دکتر را به خوبی در خاطرات خویش نگه می داریم.

درباره نمونه عینی تحریف امام(ره) توسط نیروهای داخلی معتقد به ایشان، معمولاً به جمله مرحوم هاشمی رفسنجانی مبنی براعتقاد امام(ره) به حذف شعار«مرگ بر آمریکا» اشاره می‌شود. چنین استدلال هایی از سوی نیروهای داخلی بر مبنای تطبیق امام(ره) با شرایط زمانه تعریف می شود. این افراد سعی دارند امام را منطبق با شرایط روز تعریف و تفسیر کنندکه بعضاً منجر به تحریف ایشان می‌شود. از نمونه اظهاراتی که منجر به گزینشی و تحریف شدن خط امام(ره) می‌شود، برخی تعاریف افراد منتسب به بیت امام نسبت به زندگی و اندیشه ایشان است.

 تقسیم بیانات امام راحل به محکمات و متشابهات و تاکید بیش از حد بر متشابهات بودن بیانات امام درحالی است که سخنان ایشان (بخاطر نوع بیانشان)معمولا بسیار ساده و عامه فهم است. در این زمینه رهبر معظم انقلاب به صراحت معتقدند که؛«آنچه که امام بزرگوار از اظهارات خود، از گفته‌های خود، از نوشته‌های خود در میان ما باقی گذاشت، بیّنات است، محکمات است؛ متشابهات نیست که کسی آنها را نفهمد.» رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان تحریف امام خمینی(ره) را هم ضربه منافع ملی و انقلاب و همراه شدن با استکبار جهانی می‌داند و می فرمایند:« اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدف‌ها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد. همه باید بدانند که هاضمه‌ سیری‌ناپذیر استکبار جهانی چشم از کشورشان برنداشته است؛ یک کشور بزرگ، یک کشور ثروتمند، یک کشور واقع‌شده در یک چهارراه حسّاس جهانی، برای قدرتمندان دغل‌باز عالم خیلی مهم است.»

رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان سه راهکار را جهت عدم تحریف خط امام(ره)  تعیین و تبیین می‌نمایند که این سه راهکار شامل  ادامه راه امام(ره)، بازخوانی تاریخ و اصول امام(ره) و مطالعه وصیت نامه سیاسی– الهی امام(ره) است که عبارتند از:

1- شناخت و ادامه راه امام(ره):« اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدف ها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.»

2-بازخوانی تاریخ و اصول امام(ره): «آن راهی که می‌تواند مانع از تحریف بشود، بازخوانی اصول امام  است. امام یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات می‌شود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است. نمی‌گویم به هر مطلب فرعی توجّه کنید؛ زندگی امام مثل زندگی همه‌ انسان‌های دیگر فراز و نشیب‌هایی دارد؛ حوادثی در آن اتّفاق افتاده است و هر حادثه‌ای اقتضائی داشته است؛ مطالب اصولی را عرض می‌کنیم، آن چیزهایی که قابل انکار نیست، جزو بیّنات امام است، در طول سال‌های متمادی، چه قبل از تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران جنگ تحمیلی هشت‌ساله، چه قبل از آن و چه بعد از آن، این اصول را امام در بیانات خود تکرار کرده است؛ این اصول را گزینشی هم نبایستی انتخاب کرد.»

3-مطالعه وصیت نامه امام(ره): «آخرین سخن امام(ره) هم وصیتنامه ایشان است. من همیشه به مسئولین و کسانی که در دولت‌های گوناگون یک کار مهمی دستشان بوده است، توصیه می‌کردم که به وصیتنامه امام مراجعه کنند. وصیتنامه‌ امام، لُبّ ارزش‌های مورد نظر امام است؛ اینها را امام باقی گذاشته، زنده گذاشته است. لذاست که این ارزش‌ها قابل تحریف نیست، قابل تغییر نیست.»

انقلاب اسلامی از آغاز تا به امروز با چالش‌ها و فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده است. این فراز و فرودها موجب ریزش‌ها و رویش هایی در انقلاب اسلامی گردیده است. بی شک انقلاب و کسانی که دل در  گرو انقلاب دارند برای طی مسیرشان نیازمند یک قطب نما و شاخص هستند و بهترین شاخص برای ادامه مسیر، خط امام خمینی(ره) است

 

ارسال نظرات